Державний
навчальний заклад
Херсонський професійний суднобудівний ліцей
Лабораторні роботи
з
ПРЕДМЕТУ
«Електротехніка з
основами промислової електроніки»
Професія: Електромонтер з ремонту та обслуговуванню
електроустаткування
Код професії: 7241
Підготував викладач-методист
Козлов Віктор Львович
2015
ПЕРЕДМОВА
Нині навчальними
планами практично всіх
професій ПТНЗ передбачається вивчення
предмета «Електротехніка з
основами промислової електроніки».
Це пояснюється тим,
що оволодіння основами
автоматики та
обчислювальної
техніки потрібний загально технічний рівень
підготовки учнів, який
включає вивчення предмета
«Електротехніка».
Лабораторні роботи відіграють
важливу роль при
вивченні предмета
«Електротехніка з
основами промислової електроніки».
Вони дають учням
наочне уявлення про
фізичні процеси, що
відбуваються в електричних
колах, про роботу
тих або інших
електричних апаратів, напівпровідникових приладів
та інтегральних мікросхем
(ІМС) у пристроях
промислової електроніки, про
їх властивості і
характеристики. Під час
лабораторних занять учні
дістають корисний для
майбутньої роботи досвід
дослідження, особливо там,
де треба виконувати
різні вимірювання, ремонт
і налагоджування електротехнічного обладнання.
Кожна лабораторна
робота складається з
визначення її мети,
завдання, викладу коротких
теоретичних відомостей з
досліджуваної теми, переліку
необхідного обладнання і
вимірювальних приладів, порядку
виконання роботи, контрольних
запитань, зазначається рекомендована
література.
ПРАВИЛА ВИКОНАННЯ
ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ
З ЕЛЕКТРОТЕХНІКИ
Учні приступають до виконання лабораторних робіт
тільки після вивчення відповідного розділу теоретичного курсу.
Лабораторні роботи учні виконують бригадами по 2-4
людини в кожній. Бригада зобов'язана завчасно підготуватися до лабораторної
роботи по учбовій літературі і відповідним методичним інструкціям, заготовити
бланк, накреслити електричну схему установки і таблицю вимірювань.
При виконанні лабораторної роботи необхідно строго
виконувати правила техніки безпеки.
Зібрані електричні схеми з'єднання приладів і
устаткування повинні бути обов'язково перевірені викладачем. Підключати
електричну схему до джерела енергії, якщо викладач її не перевірив, категорично
забороняється.
Отримавши дозвіл від викладача на включення схеми учень повинен попередити своїх
співучнів словом "вмикаю". Після подачі напруги
забороняється торкатися проводів установки, навіть якщо вони ізольовані.
При роботі з дротяними реостатами і амперметрами учні стежать за тим, щоб сила струму,
що протікає по ним не
перевищила допустимих значень.
При проведенні вимірювань учні повинні твердо знати,
що вимірювані величини не повинні перевищувати допустимих значень вимірювальних
приладів. При використанні багатомежних приладів межа вимірювання
встановлюється найбільшою і в міру необхідності зменшується. Про псування
приладів і устаткування учні повинні
повідомити керівника занять.
Результати вимірювань учні записують в зошит і
показують викладачеві. Розбирати схему без дозволу викладача забороняється.
Закінчивши роботу, учні упорядковують робоче місце і
лише з дозволу викладача можуть піти
з лабораторії.
Кожен
учень на наступному занятті повинен здати викладачеві
звіт попередньої лабораторної роботи.
Звіт з лабораторної
роботи повинен містити
наступні дані:
- прізвище, ініціали учня, номер групи, дату виконання;
- номер роботи, її найменування і мета;
- перелік апаратури і приладів з короткою технічною
характеристикою (найменування, тип, система, заводський номер, номінальне
значення потужності, струму, напруги
і т.д., класи точності
приладів і ін.);
- коротку теоретичну частину, де даються основні
розрахункові формули, описуються
характеристики досліджуваних машин
і т.д.;
- принципову
схему досліджуваного кола машини або пристрою, схема повинна бути
виконана із застосуванням
креслярських інструментів;
- порядок виконання з таблицями результатами
вимірювань і обчислень;
- графіки, діаграми і криві, побудовані за
експериментальними даними в масштабі;
- короткі
висновки по роботі, з
аналізом результатів експерименту
або випробування. звіти виконуються на
окремих листах із зошита або спеціальних бланках.
Звіт, що відповідає всім вимогам, здається на
перевірку викладачеві. Всі зауваження і доповнення повинні бути враховані і
виправлені. Залік по лабораторних роботах вважається прийнятим, коли виконані
всі роботи і здані звіти.
Учні, які не отримали
залік, до тематичної
атестації з електротехніки не допускаються.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ
БЕЗПЕКИ
ПРИ ВИКОНАННІ
ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ
В КАБІНЕТІ
ЕЛЕКТРОТЕХНІКИ І СПЕЦТЕХНОЛОГІЇ
У електротехнічній лабораторії застосовується різна
напруга аж до 380 В, а монтаж електричних схем носить непостійний
характер. Щоб уникнути нещасних випадків, пов'язаних з ураженням електричним струмом, учні допускаються до
виконання лабораторних робіт тільки після проведення викладачем інструктажа з
техніки безпеки праці. Інструктаж повинен носити як загальний для всіх робіт
характер, так і конкретний, для кожної роботи окремо. Кожний учень
після загального інструктажу (проводиться на першому занятті)
розписується в спеціальному журналі, який знаходиться в лабораторії, що з
правилами безпеки праці він ознайомлений і зобов'язується їх виконувати. У
подальшому протягом усіх лабораторних
занять учні повинні стежити за виконанням всіх заходів, що забезпечують
безпеку роботи з різними електричними
пристроями.
ОСНОВНІ ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
При
порушенні правил техніки безпеки в лабораторії можливі виробничі травми, тому
необхідно дотримуватися таких правил:
1. Учні
повинні дотримувати правила техніки безпеки праці і внутрішнього
розпорядку, зупиняти порушників
дисципліни.
2. Перед тим,
як приступити до виконання роботи, потрібно переконатися в тому, що всі
вимикачі, що подають напругу до
електричних схем, знаходяться у вимкненому стані.
3. Без дозволу
викладача або лаборанта
не можна чіпати, включати
або вимикати рубильники, тумблери, прилади
(від помилкового включення може відбутися нещасний випадок).
4. Перш ніж
приступити до роботи слід уважно ознайомитися із завданням, устаткуванням і
апаратурою, порядком виконання
роботи, матеріалами і інструментом. Забороняється виконувати
роботи, що не відносяться до
завдання.
5. При збиранні
схеми забороняється використовувати проводи з пошкодженою
ізоляцією, прилади і устаткування з
несправними атискачами.
6. Включати зібрану схему дозволяється тільки після перевірки її викладачем.
7. При вмиканні схеми необхідно переконатися в тому,
що ніхто не торкається до струмоведучих
частин.
8. При з'ясуванні
причин несправності схеми
потрібно перш за
все відключити напругу.
9.
Проводити будь-які зміни
в схемі можна тільки після відключення її від джерела
живлення.
10. Після
виконання в схемах
змін вона повинна
бути перевірена керівником лабораторних занять і лише
з його дозволу
підключена до джерела
живлення.
11. При роботі з
колами змінного струму, що містять послідовно сполучені індуктивності і ємності, слід пам'ятати,
що напруга в деяких випадках може
перевищувати напругу джерела
живлення.
12. Не можна розмикати вторинні обмотки трансформаторів струму, коли по первинних обмотках протікає струм.
Вторинну обмотку трансформаторів струму
не можна залишати
розімкненою. Не можна розмикати
кола з котушками,
що мають велику кількість
витків.
13. При роботі з апаратами, що мають конденсатори, після зняття
напруги необхідно розрядити конденсатори
коротким замиканням затискачів.
14. Слід дотримуватися особливої обережності при
роботі з агрегатами, що обертаються, особливо при вимірюванні частоти їх обертання. Не можна торкатися до
рухомих частин електричних машин навіть
при вимкненому джерелі живлення.
15. Строго
забороняється залишати без
спостереження установку, що знаходиться під напругою.
16. Щоб
уникнути нещасних випадків одяг
повинен бути таким, що щільно облягає;
у лабораторії не можна знаходитися в косинках, шарфах, краватках.
17. У разі ураження
електричним струмом слід
негайно вимкнути напругу з установки,
повідомити про це
викладачеві і надати
першу допомогу.
18. Після закінчення
роботи з дозволу викладача
виконується розбирання схеми при повністю
відключеному джерелі живлення.
19. Учні
після закінчення роботи зобов'язані привести в порядок своє
робоче місце і
лише після дозволу
викладача можуть вийти
з лабораторії.
20. Кожен
учень несе відповідальність за особисту безпеку і
безпеку інших учнів у разі
невиконання правил техніки
безпеки праці.
ПАМ'ЯТАЙТЕ
Недотримання правил техніки
безпеки може викликати
нещасні випадки і
вихід з ладу
дорогої вимірювальної апаратури і
електроустаткування.
Зміст
ЛПР-3. Дослідження електричного кола змінного струму з паралельним з'єднаннямактивного, індуктивного та ємнісного опорів
ЛПР-4. Вимірювання потужності та роботи в колах постійного струму.
ЛПР-5. Визначення втрат напруги в лінії.
ЛПР-6. Дослідження трифазної системи змінного струму при
з’єднанні споживачів "зіркою".
ЛПР-7. Дослідження трифазної системи змінного струму при
з’єднанні споживачів "трикутником".
ЛПР-8. Вимірювання потужності в трифазних електричних мережах
ЛПР-9. Визначення початків та кінців фазних обмоток трифазного асинхронного двигуна.
ЛПР-10. Дослідження однофазного асинхронного двигуна.
ЛПР-11. Дослідження однофазного трансформатора.
ЛПР-12. Дослідження напівпровідникового діода.
ЛПР-13. Дослідження тиристора.
ЛПР-14. Дослідження схем випрямлячів.
ЛПР-15. Дослідження транзистора.
Комментариев нет:
Отправить комментарий